Jdi na obsah Jdi na menu
 


České aerolinie ČSA

2. 9. 2010

České aerolinie

 
ČSA České aerolinie
Csa b737-400 ok-dgm arp.jpg
Boeing 737-400 ČSA v novém barevném provedení
IATA
OK
ICAO
CSA
CALLSIGN
CSA-LINES
Zahájení činnosti 1923
Sídlo Praha, Česká republika
Hlavní základna Mezinárodní letiště Praha-Ruzyně
Destinace 118
Velikost flotily 50
Člen aliance SkyTeam
Web: http://www.czechairlines.com

České aerolinie, a.s. (ČSA) jsou národní leteckou společností České republiky, původně Československa, která má svou základnu na Mezinárodním letišti Ruzyně. Provozuje pravidelné linky do řady evropských měst, destinací v západní Asii a Egypta. Na českém trhu patřily mezi největší charterové přepravce. ČSA přepravily za rok 2009 5,5 milionu cestujících [1]. Společnost nikdy nevyplácela dividendy, po rekordní ztrátě 3,8 miliardy korun za rok 2009 musel stát upsat nové akcie za 2,5 miliardy korun.[1][2] ČSA má věrnostní program pro často létající cestující, nazvaný „OK Plus Frequent Flyer Programme“. Je členem aliance leteckých společností SkyTeam.

 Historie

ČSA byly založeny 6. října 1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. O dvacet tři dní později se uskutečnil první let z Prahy do Bratislavy. Vzdálenost tehdy překonal šéfpilot Karel Brabenec strojem Aero A-14. V roce 1929 se společnost stala členem Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA). Zpočátku ČSA létaly jen na vnitrostátních tratích a první linka do zahraničí byla roku 1930 do Záhřebu. Později byly lety prodlouženy i do Rijeky a Dubrovníku. 11. září 1933 byla otevřená pravidelná linka ve směru Praha - Bukurešti, 2. září 1936 spojily ČSA Prahu s mezinárodním letiště Šeremetěvo v Moskvě.

Iljušin Il-12 OK-DBN ČSA na mezinárodní letiště Orly v Paříži v roce 1957

7. dubna 1937 se základna ČSA přesunula ze Kbelského letiště na nově otevřené Ruzyňské mezinárodní letiště, jehož stavba byla oceněna zlatou medailí na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži. Od tohoto roku se také na palubách letounů ČSA začaly objevovat letušky. V roce 1938 začaly fungovat pravidelné spoje do Paříže, Říma, Budapešti a Bruselu.

Tupolev Tu-104A OK-LDA ČSA na mezinárodním letiště Zaventem v Bruselu v roce 1958

Během Druhé světové války byla civilní doprava ČSA pozastavena. Letovou flotilu si převzala německá společnost Lufthansa.

V roce 1946 ČSA zakoupily z válečných přebytků americké armády letadla Douglas DC-3, které v továrnách Avia postupně rekonstruovali na civilní dopravní verzi pro 21 cestujícich. ČSA taktéž obnovily všechny vnitrostátí linky a postupně otvíraly i mezinárodní linky. Po roce 1945 zahájily ČSA opět provoz, v poválečném období jako jediný letecký dopravce Československa. O dva roky později ČSA poprvé vstoupily do mezikontinentální letecké dopravy na linkách do Káhiry a Ankary.

Tupolev Tu-104A OK-NDD ČSA na mezinárodním letišti Halle v Lipsku v roce 1967

2. listopadu 1957 přistálo na letišti v Ruzyni první proudové dopravní letadlo Tupolev Tu-104. Po roce 1960 začala společnost používat letadla značky Iljušin pro 84, 90 a až 110 míst. 13. února 1962 zahájily ČSA provoz na první transatlantické lince směřující z Prahy do La Havany, na které létalo čtyřmotorové turbovrtulové letadlo Bristol Britannia (pronajaté od kubánské letecké společnosti Cubana).

Zrekonstruovaný model Tu-104 v Kbelském leteckém muzeu

Počátkem listopadu 1962 začaly ČSA provozovat lety se stroji Tupolev Tu-124, které ve flotile zůstaly až do roku 1972. V roce 1969 do flotily přibyl letoun Il-62, určený pro dálkové lety, který umožnil otevření linek na Blízký, Střední a Dálný východ, do západní Afriky, Kanady a USA. V roce 1970 byly díky Il-62 otevřeny linky ve směru Praha - Montreal - New York-JFK a Bratislava - Praha - Amsterdam - New York-JFK. Od roku 1971 začaly fungovat lety se stroji Tu-134 pro 76 míst. Celkem vlastnily ČSA těchto letounů 14. Tři poslední byly vyřazeny z provozu až v roce r. 1997. V roce 1974 přibylo do flotily pět letounů Jak-40, které ve vnitrostátní dopravě nahradily letouny Il-14 (později byly postupně vyřazovány díky prudkému růstu ceny ropy a velké spotřebě paliva). Mezi lety 1977 - 1987 nově vznikly pravidelné linky z Prahy a Bratislavy do Barcelony, Abú Dhabí, Duvaje, Hanoje, La Valletty, Jerevanu, Taškentu a Ho Či Minova města. V roce 1988 přibyly nové letouny Tu-154. V letní sezóně 1990 otevřely ČSA linku Praha - La Havana - Mexico City a Praha - Hamburg. Počátkem roku 1991 ČSA koupila první letadlo západoevropské výroby - Airbus A310-300. V tomto roce byla také otevřena linka z Prahy do Tel Avivu a Istanbulu. Na jaře 1992 přibyly do flotily ČSA čtyři turbovrtulová letadla ATR 72-202. V létě tr. bylo zavedených prvních pět letadel typu Boeing 737-500.

Iljušin Il-62 OK-ZBS ČSA na mezinárodním letiště Changi v Singapuru v roce 1978

V srpnu 1992 byly ČSA transformovány na akciovou společnost se základním kapitálem 2,7 miliardy korun.[2] Přestože nikdy nevyplácely dividendy, vlastní kapitál společnosti počítaný podle českých účetních standardů postupně klesal a v roce 2009 dosáhl záporných hodnot.

V říjnu 1994 byly do flotily nasazeny první dvě letadla typu ATR 42-320, V roce 1995pak přibyly letouny Boeing 737-400. V tomto roce byly otevřené linky z Prahy do Hannoveru a Stuttgartu. V roce 1996 začaly ČSA spolupracovat s americkou leteckou spoločností Continental Airlines. V roce 1997 byly do flotily dodány další tři letadla typu Boeing 737-500 a zároveň byly vyřazeny poslední tři letadla Tu-134A a letadla Tu-154M byli vyřazeny z pravidelných linek ČSA. Tyto letouny létaly jako chartery nebo nepravidelné linky do roku 2000.

V roce 1998 ČSA oslávily 75. výročí založení společnosti. V tom roce byly otevřeny linky do Osla, Nice a Boloně. V roce 2000 ČSA zahájily přímy prodaj letenek prostřednictvím internetu. Byla obnovena linka z Prahy do Brna a Ostravy. Toho roku byla také ukončena nepravidelná přeprava cestujících pomocí letadel sovětské výroby. 25. března 2001 vstoupily ČSA do aliancie SkyTeam.

Sídlo ČSA na mezinárodním letiště v Praze

V roce 2005 byly do flotily zařazena první dvě letadla Airbus A320-200 na pravidelnou dopravu a dvě letadla Airbus A321-200 na charterovou dopravu. V roce 2006 ČSA přepravily poprvé v historii rekordních 5,5 miliónů cestujících. Na jaře roku 2007 ČSA obdržely první dvě úplně nová lietadla typu Airbus A319-100. V tomto tovr ČSA zavedli novinku - Internetové odbavení (Internet check-in). V prosinci 2007 si ČSA připomenuly 50. výročí nasazení prvního proudového dopravního letadla Tu-104A na pravidelné linky. V průběhu roku 2008 obdržely ČSA postupně čtyři úplně nová letadla Airbus A319-100. V říjnu 2008 si ČSA připomenuly 85. výročí od svého založení.

 

Ředitelé ČSA

Funkční období↓ Jméno↓
listopad 1990 – duben 1992 Oldřich Churain
červen 1992 – prosinec 1993 Jiří Fiker (prezident)
srpen 1992 – únor 1994 Georges Vejdovský (výkonný ředitel)
prosinec 1993 – srpen 1999 Antonín Jakubše
září 1999 – prosinec 2003 Miroslav Kůla
leden 2004 – leden 2006 Jaroslav Tvrdík
únor 2006 – říjen 2009 Radomír Lašák
od října 2009 Miroslav Dvořák

 Destinace

V současnosti České aerolinie létají do více než 100 světových destinací na 4 kontinentech a také do 4 domácích destinací.

[editovat] Flotila

Letová flotila ČSA (srpen 2009)
Typ Počet Cestujících
(Business/Economy)
Linky Poznámka  
Airbus A310-300 2 201 (21/188)
207
Karibik
Severní Amerika
Asie
Dálkové lety Airbus A310-300 ČSA na letišti v Praze
Airbus A319-100 7
(10 objednávek)
max. 135
130 (10/120)
min. 116 (38/78)
Evropa Střední a krátké lety Airbus A319-100 při vzletu z Ruzyně
Airbus A320-200 8 max. 162
156 (12/144)
min. 140 (44/96)
Evropa Střední a krátké lety Airbus A320-200 při vytlačování na Ruzyni
Airbus A321-200 2 212 chartery
Evropa a Střední Východ
Afrika
Střední a krátké lety Airbus A321-200 přistává na letišti v Salzburgu
Boeing 737-400 8 144 (12/132)
162
  Střední a krátké lety Boeing 737-400 přistává na letišti Heathrow
Boeing 737-500 10 108 (12/90)   Střední a krátké lety Boeing 737-500 přistává na ruzyňském letišti
ATR 42-300/500 8 46   Krátké lety ATR 42 na letišti v Žilině
ATR 72-200 4 64   Krátké lety ATR 72 při vzletu
Saab 340B 2 33   Krátké lety Saab 340 společnosti Central Connect Airlines

Průměrné stáří letadel flotily ČSA je 9,5 roku (leden 2009). Očekává se prodej tří Boeingů 737-500 a obou Airbusů A310.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Iljušin Il-62 OK-ZBS

(O.K., 17. 2. 2014 21:22)

ČSA nikdy nevlastnilo IL-62 OK-ZBS. Jde o chybu tisku, jde o OK-ZBC.

 

 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< září / 2019 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 28630
Měsíc: 196
Den: 1